Related Paintings of unknow artist :. | Schloss Kammer am Attersee | Sarum Antiphoner | Galland Wald | A self-portrait of Nikola Obrazopisov, | H M S victory | Related Artists:
CARIANIItalian Painter, ca.1490-1547
was an Italian painter of the high-Renaissance, active in Venice and the Venetian mainland, including Bergamo, thought to be his native city. His father, also Giovanni Busi, was born in Fuipiano Valle Imagna and was appointed a local magistrate for the Venetian authorities. His son, probably born in Bergamo, is known to have lived in Venice starting in 1509, and may have trained with either Giovanni Bellini or Giorgione, and almost certainly was influenced by them. Though he worked often in Bergamo, he died in Venice in 1547. He was strongly influenced by Palma il Vecchio, but had a provincial love of scenery as seen in his Sacra conversazione with a youthful donor. While working in Bergamo (1517-1523),
Eloi Firmin Feronpainted Eloi Firmin Feron in 1834
oscar bjorckfödd 15 januari 1860 i Stockholm, död av en hjärtattack i sitt hem klockan 03.00 den 5 december 1929, var en svensk konstnär och professor vid Konsthögskolan 1898-1925, och från 1918 även vice preses.
Åren 1877-1882 var han elev till Edvard Pers??us vid konstakademins principskola och målade bland annat prisämnena Loke fängslas af asarne (1880), Gustaf Vasa inför kung Hans (1881) och Den förlorade sonens återkomst (1882, belönad med kungliga medaljen). 1883 fick Björck akademiskt resestipendium och vistades vintern 1883?C84 i Paris. Vintern 1884?C85 reste Björck till M??nchen, målade några porträtt, bland annat ett i helfigur av sin hustru. Våren 1885 flyttade han till Venezia och på hösten till Rom. Där målade han den stora modelltavlan Susanna (Göteborgs museum) och Romerska smeder (galleriet i Washington, en skiss till samma tavla finns i Göteborgs museum). 1887 målades i Venezia Veneziansk saluhall (nationalmuseum), Lördagsmässa i Markuskyrkan och andra tavlor.
Efter en sommarvistelse på Skagen, där han förut tillbringat två somrar, 1882 och 1884, bosatte sig Björck 1888 i Stockholm. Han har sedan huvudsakligast målat porträtt. Bland dessa kan nämnas flera av konung Oscar (bland dem ett på Skokloster, ett i helfigur på Drottningholm, ett med krona och mantel, på Stockholms slott, ett som övergick i tyske kejsarens ägo), prins Eugen vid staffliet (nationalmuseum, 1895), kronprins Gustaf (Stockholms slott, 1900), konstnärens hustru (helfigur, 1891, Göteborgs museum) och friherre Nordenfalk (konstakademien, 1892). Dessutom skapade han några landskap, ett par genrebilder och olika dekorativa målningar.
Från 1889 var han ledamot vid konstakademin och lärare vid Konsthögskolan. 1898 blev han professor.
Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924.